Wednesday, March 10, 2010

Hikayat Sang Kancil - Terbitan Filem Negara Malaysia

Share
Animasi terbitan Filem Negara Malaysia

Bagi yang membesar pada hujung tahun 80-an dan di awal tahun 90-an, animasi Hikayat Sang Kancil nie pasti menggamit nostalgia lama kan?hehehe...disiarkan setiap pagi di TV Pendidikan..ade 3 koleksi Hikayat Sang Kancil / animasi Filem Negara Malaysia kat sini iaitu Hikayat Sang Kancil & Monyet, Hikayat Sang Kancil, Buaya dan Kerbau & Hikayat Sang Kancil - Arnab Yang Sombong. Filem animasi pendek yang mengandungi nasihat dan pengajaran. Jom tonton animasi awal tahun 90-an. Hehehe...


Hikayat Sang Kancil & Monyet





"tolong...tolong..dah 4 ari aku x makan..tolonglah, berikan aku sedikit makanan..kasihanilah aku" rayu si monyet


"kesian dia, 4 ari x makan..baiklah monyet,ambik sajalah apa yang kau nak dari taman kami...makanlah sepuas hati kau monyet" kata sang kancil


"tima kasih kancil, tima kasih kura-kura...aku nak itu..aku nak itu.." kata monyet dengan hati yang tamak


"x boleh monyet..kita x boleh makan buah tu" kata kura-kura


"aku tak peduli...aku tak peduli..aku nak jugak...


jangan monyet..jangan...


haa...rasakan kau monyet,
beginilah jadinya mereka yang tak menerima nasihat orang


Hikayat Sang Kancil, Buaya dan Kerbau

Edited version, full version nti sy upload kat You Tube..




hey..sang bedalll, aku tau kau bijak..cuba lepaskan kaki si bodoh tu sebentar...aku nak lihat, bagaimana dia menolong kau...

pergilah lari selamatkan nyawa kau...sebelum si ganas ni dapat menangkap kaki kau skali lagi..

dan ingatlah..."Fikiran Pelita Hidup Kita"...haa,rasalah pahit manis akibat perbuatan sendiri

Arnab Yang Sombong




"Jangan menghina orang yang lemah kerana menghina itu akan merugikan diri sendiri"

3 comments:

Ieda Al-Habsyi said...

hehehe!!! ye lah! balik tadika dulu ade je tengok hikayat sang kancil nih, waa...baru aku teringat 2 3 hari lepas, ee..best2 teringat kecik dulu, hehehe!!

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

tetibe teringat balik cite2 ni sume..dulu..tv selalu siarkan cerita2 yang macam ni..sekarang dah tak lagi dah..pape pon thanks eh..suke2..hehe

Pert Doherty said...

hoho.. nostalgia beb.. aku pon ada tulis pasal Sang Kancil ni..

Cube tengok kat sini

Jangan Monyet.. Jangan..

tapi xbest sangat.. aku tulis pasal Monyet je..